چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

درمان ریزش مو

مطالب زیبایی پوست و مو در این وبلاگ ارائه خواهد شد.

درمان ریزش مو

۵۸ بازديد
ریزش مو یکی از رایج ترین دلایل مراجعه زنان و مردان سراسر دنیا به پزشک است. همه افراد در طول روز چند تار مو را از دست می دهند و چند تاری موی جدید روی سرشان رشد می کند. این روند طبیعی مو به حساب می آید و هیچ نگرانی را ایجاد نمی کند اما اگر این ریزش ها بیشتر شوند و اندازه حجم موها کاهش یابد افراد نگران شده و باید به دنبال راه چاره برای درمان ریزش موی خود باشند. برای درمان ریزش مو روش­های متفاوتی وجود دارد که نکته مهم در انتخاب روش درمان تشخیص علت ریزش مو است. از جمله علت های ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره کرد: هر کدام از علت های فوق، روش های درمان متفاوتی نیز دارند که از جمله روش های درمان ریزش مو عبارتند از:
  • درمان ریزش مو با حنا
  • درمان ریزش مو با آب پیاز
  • استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل
ریزش ارثی مو:
ریزش موی ارثی شایع ترین علت ریزش مو است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند. در ریزش موی ارثی و تحت تاثیر ژنتیک، موهای افراد شاید در ۱۸ سالگی و شاید در ۳۰ سالگی در فاز ریزش قرار می گیرند. این موضوع بستگی به زمان فعالیت ژن دارد که در افراد مختلف، متفاوت است. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد. ریزش موی ارثی با نازک شدن مو آغاز می شود و اغلب با ریزش مو در قسمت های پوست سر پیشرفت می کند. استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل ۲ یا ۵ درصد بر روی پوست سر سرعت ریزش مو را کاهش داده و در درمان ریزش مو در زنان و مردان موثر است و در برخی افراد باعث می‌شود بخشی از موها دوباره رشد کنند. البته به ندرت پیش می‌آید که این محصول باعث درمان قطعی ریزش مو و بهبود طولانی مدت قابل قبولی شود. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. همچنین گاهی اوقات، ماینوکسیدیل در محل استعمال باعث تحریک‌پذیری یا واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود. علاوه بر درمان موضعی ریزش مو توسط ماینوکسیلین، درمان خوراکی نیز وجود دارد. بهترین قرص برای ریزش مو در مردان ، قرص های فیناستراید است. قرص‌های فیناستراید جهت کاهش سطح هیدروتستوسترون استفاده می‌شود که باعث کم شدن و درمان ریزش مو در مردان شده و احتمالاً به رویش مجدد موها کمک می‌کند. معمولاً برای مشاهده نتیجه این دارو برای ریزش مو  دست کم به ۳ تا ۶ ماه مصرف مداوم نیاز است. کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ از عوارض شناخته شده این قرص‌ها هستند. نتایج بدست آمده از این درمان ریزش مو مردان و زنان ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از قطع استفاده از این قرص‌ها از بین می‌رود. علاوه بر این، انواع تکنیک های جراحی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، از جمله:
  •  کاهش پوست سر که در این روش نوار پوستی سر به منظور کاهش اندازه یک نقطه طاس در جراحی برداشته می شود.
  • فلپ مو که در آن نوار پوستی با رشد موی مناسب می تواند از یک منطقه کم اهمیت تر به یکی از مناطق مهم تر منتقل شود.
  • پیوند و کاشت مو که بهترین راه درمان ریزش موی ارثی است. در این روش  شاخه های کوچکی از پوست حاوی یک تا ۱۵ مو از پشت یا سمت پوست سر به یک منطقه ی دیگر منتقل می شوند.
درمان ریزش مو به علت استرس و در دوران بارداری:
اگر ریزش مو به دلیل بارداری، عمل­های جراحی مهم، استرس و یا کاهش وزن باشد، موهای فرد هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهد رفت. این مساله می تواند به علت عوارض جانبی برخی از داروها نیز باشد. برای درمان این نوع ریزش­ها برخی موارد، همچون بارداری یا جراحی های مهم، باید صبر کنید تا این دوره ریزش تمام شود. اما اگر در نتیجه مصرف داروها ریزش موی شدید دارید، با پزشک صحبت کنید تا دوز آن را کاهش دهد. اگر در نتیجه استرس دچار این مشکل شده اید نیز بهترین راه کم کردن اضطراب و هیجان های منفی است. رسیدگی بیش از حد به موها نیز که میتواند شامل استفاده بیش از حد از شامپو، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و .. باشد به موها آسیب رسانده و و باعث شکستن و ریزش موها می شود. در چنین مواردی موهایی که آسیب دیده اند خیلی راحت شکسته و خرد می شوند و وقتی می ریزند فرد پیاز موها را نمی بیند. برای درمان ریزش مو در این موارد باید  از وسایلی که باعث افزایش حرارت موها می شوند کمتر استفاده کنید. سشوار را روی باد سرد تنظیم کنید و تا حد امکان از اتوی مو استفاده نکنید. موها را تا دو یا سه درجه روشن تر از رنگ نرمال خود رنگ کنید. برای روشن کردن موها مواد شیمیایی زیادی نیاز است و در نتیجه آن، آسیب بیشتری به مو وارد می شود.
علاوه بر روش­های درمانی گفته شده در ریزش مو، روش­های طبیعی نیز برای درمان وجود دارد. یکی از راه­های طبیعی در درمان ریزش مو استفاده از آب پیاز است. پیاز سرشار از سولفور است و با افزایش تولید کلاژن، باعث رشد موها می‌شود. استفاده از آب آن بر روی پوست سر می‌تواند ریزش مو را تحت کنترل خود قرار دهد. آب پیاز با افزایش سطح آنزیم آنتی‌اکسیدانی کاتالاز باعث افزایش سرعت رشد مو می‌شود. این آنزیم به تجزیه‌ی پراکسید هیدروژن کمک می‌کند، و به این ترتیب سبب بهینه‌سازی چرخه رشد مو می‌شود.
روش طبیعی دیگری که در درمان ریزش مو استفاده میشود استفاده از حنا می باشد. حنا و روغن حنا از جمله مواد گیاهی است که می‌تواند در تقویت مو بسیار موثر باشد. برگ‌های این گیاه خنک و تقویت‌کننده مو و پوست است. حنا ریشه مو را سفت می‌کند. روش استفاده از حنا به صورت موضعی است البته هنگام استفاده از حنا باید به جنس مو توجه شود چون ممکن است این ماده گیاهی مو را خشک کند. برای جلوگیری از خشکی مو می‌توان آن را با مواد دیگری مانند روغن بنفشه و روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرد. بسته به‌ شدت و ضعف و خشکی و چربی مو می‌توان حنا را هفته‌ای یک تا دو بار استفاده کرد.  

درمان خانگی ریزش مو

درمان های خانگی بیشتر جنبه پیشگیری دارند و هیچگونه تضمینی برای اثر بخشی در آن ها وجود ندارد، اما استفاده از آن ها بی تاثیر هم نیست. برای درمان ریزش مو و یا هر بیماری دیگری باید بدانید مهمترین مسئله و بهترین درمان این است که شما استرس های حاصله از مشکل بوجود آمده را دور کنید و اعتماد بنفس خودتان را از دست ندهید. به هرحال این مشکلات ممکن است برای هرکسی بوجود آید و تنها شما نیستید که با آن دست و پنجه نرم می کنید. پس با امید و باور به حل مشکل و درمان ریزش مو کمک زیادی به خود برای کسب نتیجه دلخواه خواهید کرد.

درمان ریزش مو با عسل

برای درمان های خانگی اکثر بیماری ها از عسل استفاده می شود. خواص بی نظیر عسل همیشه می تواند راه چاره ای باشد برای بیماری ها و مشکلات ما. می توانید برای پر پشت تر شدن موهایتان از ترکیب عسل با روغن زیتون و یا روغن بادام تلخ استفاده کنید. هرکدام از این ترکیب ها را می توانید نیم ساعت قبل از حمام روی سر خود گذاشته و سپس دوش بگیرید. عسل باعث حفظ رطوبت موها می شود.

منبع

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.